درمان میمونهای ماکاک آلوده به ویروس کرونا 2 با آنتی بادیها از التهاب در ریه ها و سیستم عصبی آنها جلوگیری می کند

اولنوامبر 2021 - طبق یک مطالعه ی جدید، محققان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس دریافتند که آنتی‌بادی‌های مونوکلونال از میمون‌های ماکاک رزوس دیابتی پیر در برابر بیماری ناشی از SARS-CoV-2 محافظت می‌کنند و سبب کاهش علائم التهاب از جمله التهاب در مایع مغزی نخاعی این حیوانات می شوند.

نتایج این تحقیق در 18 اکتبر در مجله Cell Reports منتشر شده است.

به گفته ی نویسندگان، این داده ها نشان می دهد که آنتی بادی های خنثی کننده از پیامدهای التهابی نامطلوب عفونت SARS-CoV-2 جلوگیری می کنند. این نتایج توضیح می دهد که چگونه آنتی‌بادی‌ها، چه توسط واکسن‌ها القا شوند یا پس از عفونت در بدن ایجاد گردند و یا به‌عنوان درمان استفاده شوند، می‌توانند بر روند بیماری تأثیر گذارند. آنها همچنین پیشنهاد کردند که آنتی‌بادی‌ها را می‌توان به عنوان یک درمان پیشگیرانه برای افراد در معرض خطر، مانند سالمندان در طول شیوع بیماری در خانه سالمندان، تجویز کرد.

دکتر Smita Iyer، دانشیار پاتولوژی، میکروبیولوژی و ایمونولوژی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه کالیفرنیا و مرکز ایمونولوژی و بیماری‌های عفونی، و محقق مرکز ملی تحقیقات پستانداران کالیفرنیا، گفت:COVID-19، در افراد مسن و کسانی که از قبل به بیماریها و مشکلات سلامت مبتلا بوده اند، شدیدتر است.

او گفت: سیستم ایمنی سالمندان و افراد دیابتی ضعیف است، اما اگر بتوانید سطح آنتی بادی را به اندازه کافی بالا ببرید، می توانید از عفونت شدید در این افراد جلوگیری کنید. پاسخ های ایمنی ناشی از واکسن ها در پیشگیری از بیماری های شدید و مرگ بسیار موثرند. اما یک پاسخ ایمنی شدید التهابی نیز می تواند مسئول بسیاری از آسیب های ناشی از عفونت های شدید باشد.

دکتر Iyer، گفت: ما می خواستیم بدانیم که عوامل ایمنی تعیین کننده ی شدت بیماری کدامند. دکتر ایر و همکارانش دو آنتی بادی مونوکلونال انسانی را مورد مطالعه قرار دادند که پروتئین اسپایک ویروسSARS-CoV-2  را در ماکاک های رزوس دیابتی و پیر مورد هدف قرار می دادند. ماکاک ها در سنین 21 تا 22 سالگی، معادل انسانها در اواسط دهه 60 زندگی هستند. مانند بسیاری از انسان های سالخورده، آنها به فشار خون بالا و دیابت مبتلا شده بودند، اما از سایر جهات سالم بودند. به حیوانات گروه آزمایش، سه روز قبل از آلوده شدن به SARS-CoV-2، آنتی بادی تزریق شد.

جلوگیری از التهاب در سیستم عصبی مرکزی

عفونت‌های کووید در ماکاک‌های رزوس عموماً خفیف بود، به‌ویژه در حیواناتی که از قبل با آنتی‌بادی‌های مونوکلونال درمان شده بودند. حیوانات کنترل، علائم بیشتری از التهاب در ریه های خود داشتند.

محققان یک هفته پس از عفونت، نفوذ سلول های ایمنی فعال شده یا سلول هایT را به مایع مغزی نخاعی حیوانات کنترل پیدا کردند، با این حال، هیچ RNA ویروسی در مایع مغزی نخاعی آنها پیدا نکردند. التهاب در مایع مغزی نخاعی ماکاک‌های درمان شده با آنتی‌بادی‌، مشاهده نشد.

آنها گفتند: این علائم التهاب در سیستم عصبی مرکزی ممکن است به علائم عصبی بیماری COVID-19 در انسان و احتمالاً "کووید طولانی" که در آن بیماران مجموعه‌ای از علائم را برای ماه‌ها پس از عفونت تجربه می‌کنند، مرتبط باشد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/11/211101141748.htm